Japans voor beginners ^^ - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Jolene Reuver - WaarBenJij.nu Japans voor beginners ^^ - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Jolene Reuver - WaarBenJij.nu

Japans voor beginners ^^

Door: JolenedeReuver

Blijf op de hoogte en volg Jolene

28 Mei 2012 | Japan, Matsumoto

Om het maar een naam te geven ^^.
Aangezien mama het er over had dat ik zo nu en dan wel eens wat uitspreken gebruik ^^;, dacht ik dat het wel leuk was om jullie, de mensen thuis, hier en daar wat dingen te leren. Dan kunnen jullie dat altijd nog even nazoeken. Dus misschien niet zo interessant voor klasgenoten die mij volgen XD, maar goed dan hebben mensen een idee van wat ik (een klein beetje dan) allemaal leer.
Niet te moeilijk hoor gewoon dagelijkse dingen die ik hier ook wel eens gebruik ^^.
Laten we eerst beginnen met groeten, die verandert per gedeelte van de dag. En dan heb je ook nog beleefde en vriendschappelijke variant. Laten we beginnen met goede morgen.
beleefd > Ohayo gozaimas
normaal > Ohayo
Vrij simpel dus, dat is de vriendschappelijke taal over het algemeen. Dat gebruik ik het vaakst hier. Maar mocht ik ook de beleefde vorm een keer gebruiken dan weet je dat het hetzelfde is.
Ok de middag, dus goede middag:
konichiha (zowel beleefd als normaal)

de avond, en dat automatisch dan goede avond :
Konbanwa (dat word ook voor beide gebruikt)

En voor het slapen gaan, dus welterusten:
beleefd > oyasumi nasai
normaal> Oyasumi

En tot ziens (voor een langere tijd):
Sayonara

En voor een kortere tijd, of wel tot de volgende keer ^^:
Mata kondo
Mata ato de

En dat eerste gedeelte gebruik je ook voor tot morgen dus:
Mata ashita

Dank u wel : Doumo arigatou gozaimasu

Dank je wel : Arigatou

Alstublieft: Douzo

Nog wat handige woorden:
Watashi - ik
Kare - Hij
Kanojo - zij
Watashitachi - wij
Asa -morgen
Hiru -middag
Ban / yoru - avand
yonaka - nacht
ashita - morgen
asatte- overmorgen
Kinou - gisteren
Ototoi - eergisteren
Kyou - vandaag (een u acher de o verlengd de o klank dus geen au klank even voor de duidelijk heid ^^ )

En dat zijn een beetje de standaard zinnen die ik hier veel gebruik denk ik zo ^^. Misschien dat zo af en toe voor jullie ook wat kleine dingetjes van uitleg erop ga posten ^^. Dit is denk ik wel een beetje genoeg voor vandaag.

!
> Kyou mo watashi no burogu wo yonde kurete arigatou gozaimashita.
Mata kondo!
Oftewel bedankt dat jullie mijn blog vandaag weer hebben gelezen.
tot de volgende keer! ^^

  • 07 Juni 2012 - 16:03

    Marijke En Toon .:

    Arigatou voor de japanse les maar hou het toch maar bij nederlands.zo te zien gaat alles nog goed en heb je het wel naar je zin.
    Groetjes,Mata ato de
    en voor straks oyasumi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolene

Ik ben een persoon met een breed scala aan interesses, waaronder cultuur, literatuur, geschiedenis taal. Met name daarin Japan, want ik heb Japans gestudeerd. Dus jah veel anders kan het ook niet. Heb destijds voor me studiestage een blog aangemaakt, en dacht laat ik dat voor een aankomende korte reis weer doen. Dus zo kan ik mijn avonturen weer eens documenteren (en hoeft mijn nichtje niet lang te wachten op foto's van wat ik mee maak ^^.)

Actief sinds 20 Maart 2012
Verslag gelezen: 1725
Totaal aantal bezoekers 27862

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 08 December 2015

JLPT in Londen

23 Maart 2012 - 03 September 2012

Mijn Studie stage in Japan

Landen bezocht: