Bezoek van Docenten uit Nederland en Koto les - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Jolene Reuver - WaarBenJij.nu Bezoek van Docenten uit Nederland en Koto les - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Jolene Reuver - WaarBenJij.nu

Bezoek van Docenten uit Nederland en Koto les

Door: JolenedeReuver

Blijf op de hoogte en volg Jolene

23 Mei 2012 | Japan, Matsumoto

Ok er is weer genoeg gebeurt om er weer eens een verslag over te schrijven ^^.
Ten eerste zijn twee van onze docenten (Meneer Meuris, en Meneer Thijsen) uit Nederland naar hier gekomen om met ons wat bij te praten en voor zakenreis. Ze gaan dan dus ook alle universiteiten langs waarmee onze school een samenwerkingsverband heeft om te zien hoe alles gaat enzo. En natuurlijk om te kijken hoe het ook met de studenten gaat. En we hadden die dag ook een toets, dus dat was apart om hun er dan bij te hebben zitten toen dat besproken werd, en ook dat ze foto´s maakten enzo. Volgens mij vonden onze niet Nederlandse klasgenoten dat een beetje vreemd maar goed XD.
Dus toen hebben we even met onze docenten gepraat over onze ervaringen tot nu toe en wat voor lessen we hadden over wat voor dingen we allemaal gedaan hebben. Die 2 hadden daarna nog een vergadering maar zouden in de middag even langs onze appartementen komen om te kijken.
In de tussen tijd konden we met zijn allen nog wat eten klaarmaken, want die avond zouden we ook met zijn allen naar het huis van Satou sensei (Japanse Docent) gaan om daar te eten en gezellig te kletsen. Maar hij had zelf niet genoeg thuis om zoveel te koken dus toen moest iedereen wat mee nemen. Uiteindelijk hadden we zoveel over dat Satou een week niet heeft hoeven koken XD. Maar goed het was heel gezellig met zijn allen, en we hebben ook lekker gegeten, en Sjaak (4de jaars van onze school) had hutspot gemaakt !!! Het was lekker om dat weer eens een keertje te eten ^^.
Goed de rest van de week lekker rustig aan gedaan. Op kakkerlakken jacht geweest. Daar hebben we sinds een paar weken last van, maar we kunnen niet vinden waar ze vandaan kwamen. Totdat we er achter kwamen dat ze niet uit ons huis komen maar uit het gebouw hiernaast waar ze iets met aardappelen fabriceren. Maar goed dus een hoop vallen en gif gezet. We hebben nu wel een dode gevonden dus wellicht dat het begint te werken, maar Janneke en Marlies hebben ook spul gekocht waarmee je ze uit rookt. Maar dan moet je wel aal je spullen in pakken, en in mij geval mag ik een hele dag niet me kamer in -.-. Maar goed als die beesten dan weg zijn ok.
Dat was ook leuk maandag met onze tutors die kwamen bij ons eten aangezien we daarvoor met zijn allen hadden geoefent voor onze musical. Ik weet niet of ik dat al vermeld heb maar op 1 juli is er een festival hier in Matsumoto en daar word van alles gedaan om mensen kennis te laten maken met verschillende culturen. En wij vonden het wel een leuk idee om een soort Takarazuka stuk op te voeren, dus toen we dat aan de docent vroegen of dat mocht vond die dat wel heel leuk. Ze waren verbaasd dat er zoveel buitenlanders Takarazuka kennen, in Japan is dat Theater heel erg bekend, maar schijnbaar daar buiten niet zo erg. Dus toen hebben we het script door genomen en vast wat geoefent er mee.
Daarna was er ook een vergadering van de groep die het podium gebeuren doet. Ben het woord in het Nederlands kwijt en met Japanse woorden gaan gooien werkt niet want dan snapt iedereen er geen bal van dus ja dan maar zo XD. Maar goed er worden dus voor ons microfoons geregeld, we hoeven het dus niet zelf te doen net als bij ons op school :D. En het is best nog groot en we kunnen achtergronden op de beamer laten verschijnen en het ziet er geweldig uit ^^. Dus yeah kan niet wachten tot we gaan beginnen.
En verder hebben we gisteren nog een les gehad over koto (Japans snaren instrument). We volgen namelijk een les die over Japanse cultuur gaat, dus we krijgen vechtsporten en allerlei dingen zo als muziek, en gebruiken daar in. En dit keer mochten Marlies en ik naar de koto les. De hele groep was te groot dus werden we in 2en gesplitst en Janneke en Manon gingen naar de Sadou les (thee ceremonie).
Maar het was wel heel leuk om te doen ^^, de kanji die ze gebruikten voor de snaren waren anders dan normaal voor de getallen dus dat was even wennen. Maar uiteindelijk met wat oefening ging het best goed ^^. Dat was echt een hele leuke ervaring, alleen ik kreeg op een gegeven moment wel geen gevoel meer in mijn benen. En anders zitten dat zat zo lastig maar goed, het voelde allen zo vreemd om ze te bewegen maar niks meer te voelen XD. Maar de docent van onze school heeft ook wat foto´s ervan gemaakt en een video. De video heb ik op youtube gezet ik zal hier de link wel bij zetten op het eind ^^. Dan hebben jullie ook enig idee hoe het er uitziet en hoe dat klinkt.
Voor de rest hebben we ook nog onze resultaten van de toets gehad deze week. En dat viel me nog mee, aangezien ik ziek was en totaal niet heb geleerd had ik toch (naar Nederlandse begrippen omgezet, ze tellen hier met punten van 1 tot 100) een 7,1 ^^. Voor beide dus dat viel me nog wel mee, alhoewel ik wel een boel stomme fouten heb gemaakt maar goed -.- volgende keer beter. Ik had eigenlijk veel erger verwacht, volgende keer gaan we voor een 8 ^^, met heeeel goed studeren XD.
En voor de rest iedereen thuis nog van Harte Gefeliciteerd! Moest van iedereen hier Opa en Oma feliciteren ^^, dus bij deze maak er een gezellig feest van!
En ik denk dat ik nu maar weer eens me bedje in kruip. mata kondo!
http://www.youtube.com/watch?v=5tCKavGv5GM&list=FLkWE3cVhQ9HKkKV9uwIApNw&index=2&feature=plpp_video

  • 26 Mei 2012 - 15:31

    Betby:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolene

Ik ben een persoon met een breed scala aan interesses, waaronder cultuur, literatuur, geschiedenis taal. Met name daarin Japan, want ik heb Japans gestudeerd. Dus jah veel anders kan het ook niet. Heb destijds voor me studiestage een blog aangemaakt, en dacht laat ik dat voor een aankomende korte reis weer doen. Dus zo kan ik mijn avonturen weer eens documenteren (en hoeft mijn nichtje niet lang te wachten op foto's van wat ik mee maak ^^.)

Actief sinds 20 Maart 2012
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 27846

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 08 December 2015

JLPT in Londen

23 Maart 2012 - 03 September 2012

Mijn Studie stage in Japan

Landen bezocht: