Afscheidfeestje, Matsumoto bon bon, en meer - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Jolene Reuver - WaarBenJij.nu Afscheidfeestje, Matsumoto bon bon, en meer - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Jolene Reuver - WaarBenJij.nu

Afscheidfeestje, Matsumoto bon bon, en meer

Blijf op de hoogte en volg Jolene

13 Augustus 2012 | Japan, Matsumoto

Ok weer eventjes geleden maar het is nu dan toch voor school ook echt aan een einde gekomen, De laatste toetsen zijn geweest de eindpresentaties zijn gegeven dus we zijn er officieel klaar mee.
Maar ja dan hebben we natuurlijk ook nog een afscheidsfeest want na 6 maanden, en voor sommige een jaar moet je iedereen toch wel even gedag kunnen zeggen. Dus met zijn allen na de eindepresentaties van de andere klas waar we ook naar toe moesten. Zijn we naar de kaikan gegaan want daar kregen we dan eten en drinken en konden we met zijn allen na kletsen. Wat ook heel gezellig was en ja wij zijn er dan nog een paar weekjes dus het is nog geen echt afscheid, maar we moesten wel allemaal een speech geven -.-. Maar het was wel heel leuk en gezellig.
En zaterdag hadden we ook nog een festival van Matsumoto, Matsumoto bon bon, dat is dus een festival waarbij mensen door het centrum over de straat dansen van 5 to 9 ongeveer. En ik moest vanuit de uitwisseling studenten meedoen, de andere 3 zaten bij de Wasshoi club, en we verzamelden bij de m-wing en daar werden ons dan Yukata aangetrokken. Dat is Japanse zomer kleding ^^, ik had me eigen dus ik hoefde er geen te lenen maar had wel een beetje hulp nodig met aantrekken, dus hebben die mensen me ermee geholpen ^^. Plus toen heb ik ook me rode haar stukje erbij in gedaan want dat kleurde bij me obi. En dan ook al die Japanners wat zit je haar leuk hoe heb je dat gedaan. Even erbij zeggen dat ik me haar had gewassen die ochtend en zo heb laten opdrogen dus dant weet je wat voor pijpen krullen in staart komen als het zo in een staart opdroogt. Als je dan aan Japanners verteld dat je haar dat zelf doet moet je hun gezicht zien XD. Dat was echt leuk. Maar goed dus toen hebben we even 4 uur lang over straat staan dansen, met hier en daar wel een pauze er tussen ^^ anders was het een beetje onmenselijk. Maar het was wel heel leuk en gezellig en zeker een leuke ervaring.
En zondag hadden we een barbeque, van een andere jongen van onze school (eigenlijk een jaar boven ons zit maar een beurs heeft gekregen en dus een jaar naar Japan kon en dus na de vakantie bij ons in het jaar komt) Sjaak die samen met een belg Wesley zijn verjarardag vierde. Dus in de middag zijn we daar heen gefietst want hij deed dat langs de rivier. Marlies googlede het in eerste instantie even en die stuurde haar naar Amerika XD. Dus jah was even lol. Maar goed het was best nog wel warm dus we zijn ook even in de rivier gaan poelieen. En de rest was enthousiast aan een water gevecht begonnen. Ik had niet zon hele erge zin om drijfnat te worden in me kleren dus jah. Maar uiteindelijk gleed ik uit en had ik toch een natte kont XD. Maar jah het was tenminste lekker fris XD. En nog wat spelletjes gespeeld en toen hadden ze de barbeque maar aangezet. En we hebben onze buik ook wel rond gegeten met vlees, hamburgers, worstjes, kip, yakitori en ook nog wat groenten jaaaa. En ook nog watermeloen ^^. ze hadden 3 hele grote watermeloenen bij en die waren lekker! Maar goed s´avonds ook nog wat spelletjes gedaan en toen maar weer naar huis. Janneke en Marlied waren al wat eerder vertrokken want die gingen de volgende dag naar osaka.
Dus de rest van week lekker rustig aan gedaan samen met Manon.
Er kwam ook een man voor man op bezoek, die was een organisatie die uitwisselingen en zo organiseert. Daar had Manon in de zomer na haar eindexamen jaar aan meegedaan. Dus nou op een gegeven moment belde ze mij of dat ik ook mee wilde komen aangezien ze ook nog gingen avond eten. En hij vroeg ofdat ik anders ook mee wilde. Leek me wel gezellig dus ben ik ook maar die kant op gegaan. En hebben we wat gedronken en daarna heeel lekker en veel gegeten. Wat hij ook allemaal betaald heeft o.o, we zaten daar ook en hij bleef maar bestellen en toen hadden we al zoiets van hij gaat ons niets laten betalen, en op het einde verdween hij ook met de rekening. Blijkbaar hadden voor meer dan 100 euro gegeten, had Manon gezien. Maar het was wel lekker hij heeft ons van alles uit laten proberen, paarden vlees vis, sashimi en nog meer. Dus we zaten ook goed vol toen we thuis kwamen. En hij zei ook van als we weer in Tokyo waren dat we maar een keertje iets met hem moesten gaan drinken ^^. Het was ook wel een hele aardige man.
We zijn ook naar z´on middag geweest waar je dan met Japanse kinderen kan kletsen en spelen en zo. En dat was heel leuk we hebben over Nederland en Japan gepraat, en wat origami gedaan. En de man die dat allemaal regelde die heeft mij Manon ook uitgenodigd om mee tegaan naar de bergen morgen. En toen zij hij toen hij Manon belde ja je mag nog wel een vriendin meenemen. Maar ja we hebben nog 2 huisgenoten mag dat ook. Het word dan wel krap achterin. Maar we zeiden dat we dat niet erg vonden. En toen had hij zoiets ja mij maakt het helemaal niet uit maar ik dacht misschien vinden jullie dat niks maar zo niet dan is er geen probleem dan mag de rest ook wel mee ^^. Dus jee we gaan morgen om 8 uur vertrekken vanaf de hoofdpoort van de universiteit.
En verder zijn Manon en ik nog hier naar een museum geweest. Waarvan de kunstenaar een beetje apart was. Volgens mij was ze wel een beetje lichtelijk gestoord als je het mij vraagt. Maar er zaten wel wat dingen bij die wel leuk waren. Zoals een grote getipte hond, een kamer vol met stippen, waar je op een gegeven moment wel een beetje lijp van word, en een kamer vol met groene gele rode en blauwe lichtejes met spiegels waar je in word gezet en dan de deur dicht gaat. Het was wel een beetje apart. Maar goed daarna nog een beetje daar rond gelopen en hadden ze ook een kleinde ruimte met dingen gestalt. Dat bleek dus van iemand hier uit de stad te zijn die haar eigen draai heeft gegeven aan een zuid amerikaans gebruik om dingen met versschillende stoffen te maken. En dat was wel heel leuk. Ze waren ook heel verbaasd dat ze niet zoveel Engels hoefden te gebruiken om het uit te leggen en dat we zelfs sommige kanji konden lezen XD. En ja aan het einde mochten we dan ons adres opschrijven, ook ons Nederlands adres aangezien we er niet lang meer zijn en dan zou ze ons een kaartje sturen ^^. En we kregen er ook een aantal mee als souvenier, en die dingen kosten normaal 400 yen (4 euro ong) dus ja heel aardige mensen ^^. En daarna samen nog tapioka gaan drinken en takoyaki gaan eten en Manon heeft nog een koffertje erbij gehaald en zijn we maar weer naar huis gegaan.
En woensdag gaan we met zijn allen nog naar een vuurwerk ding, en donderdag de laatste dingen regelen en hebben we een barbeque bij Keiko en de volgende dag (heel vroeg) ga ik naar Osaka. Dus nog een drukke week voor de boeg. Alhoewel ik alles al grotendeels heb uitgezocht moet ik het nog even gaan wegen en in me grote koffers pakken. Ik heb er nu eentje nodig om voor een week mee te nemen naar Osaka dus ja dat gaat niet. Maar heb wel alvast een hoop DVD´s in gepakt en CD´s, dus die moet ik nu zonder veel problemen mee krijgen mochten ze me controleren. Eenmaal in Europa word het makkelijk want wie gaat er in Europa nou van uit dat er DVD´s zijn die voor 100 euro kunnen worden verkocht ^^. Maar goed alvast weltrusten, Oyasumi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolene

Ik ben een persoon met een breed scala aan interesses, waaronder cultuur, literatuur, geschiedenis taal. Met name daarin Japan, want ik heb Japans gestudeerd. Dus jah veel anders kan het ook niet. Heb destijds voor me studiestage een blog aangemaakt, en dacht laat ik dat voor een aankomende korte reis weer doen. Dus zo kan ik mijn avonturen weer eens documenteren (en hoeft mijn nichtje niet lang te wachten op foto's van wat ik mee maak ^^.)

Actief sinds 20 Maart 2012
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 27865

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 08 December 2015

JLPT in Londen

23 Maart 2012 - 03 September 2012

Mijn Studie stage in Japan

Landen bezocht: